Det är viktigt för oss att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. På Störningsjouren värnar vi om din personliga integritet och strävar alltid efter en hög nivå av skydd för dina personuppgifter.
På den här sidan kan du läsa om vad Störningsjouren gör med dina personuppgifter. Du kan bland annat få information om vilka uppgifter vi behandlar om dig, varför vi behandlar dem, vilken rättslig grund som gäller för behandlingen och vilka rättigheter du har som registrerad. Du kan också läsa om hur Störningsjouren behandlar dina personuppgifter med anledning av offentlighetsprincipen och arkivlagen.
Vad är en personuppgift och vad innebär behandling?
En personuppgift är en uppgift som direkt eller indirekt pekar ut en person. Det är till exempel namn, adress och personnummer – men det kan även vara en bild, ett bilregistreringsnummer eller ett ärendes diarienummer om det går att koppla uppgiften till en levande person.
Med personuppgiftsbehandling, eller behandling av personuppgifter, menas i princip alla åtgärder som går att vidta med uppgifterna. En behandling kan till exempel vara att samla in, registrera, lagra, dela, organisera eller skriva ut uppgifterna. Även ändring och radering av personuppgifter är en behandling av personuppgifter.
Vårt dataskyddsombud
Så här behandlar Störningsjouren dina personuppgifter
Störningsjouren behandlar dina personuppgifter i samband med att vi fullgör vårt bolags kommunala uppdrag. Vi utför många olika uppgifter inom flera verksamhetsområden. För att det ska vara tillåtet för Störningsjouren att behandla dina personuppgifter måste det finnas en rättslig grund för behandlingen och ett särskilt och uttryckligt ändamål.
Offentlighetsprincipen
Störningsjouren är ett kommunalt bolag och är enligt offentlighetsprincipen att betrakta som en myndighet. Syftet med offentlighetsprincipen är att göra det möjligt för allmänheten och massmedia att ha insyn i myndigheternas verksamhet. Det innebär bland annat att de flesta handlingar som skickas in till oss diarieförs och blir allmänna handlingar som på begäran kan lämnas ut, om de inte omfattas av sekretess.
Reglerna om offentlighetsprincipen och allmänna handlingar finns bland annat i grundlagen tryckfrihetsförordningen och i offentlighets- och sekretesslagen.
Tryckfrihetsförordningen har företräde framför EU:s dataskyddsförordning och dataskyddslagens bestämmelser. Störningsjouren får därför behandla personuppgifter för att lämna ut dem i enlighet med offentlighetsprincipen även om utlämnandet inte omfattas av ändamålen för behandlingen av uppgifterna.
Arkivlagen
Eftersom Störningsjouren är att betrakta som en myndighet enligt offentlighetsprincipen är det arkivlagstiftningen som bestämmer vilka handlingar och uppgifter som ska bevaras eller gallras efter en bestämd tid. Arkivlagens utgångspunkt är att allmänna handlingar ska bevaras.
Dataskyddsförordningens bestämmelser hindrar inte att en myndighet arkiverar och bevarar allmänna handlingar eftersom intresset att bevara allmänna handlingar prioriteras framför integritetsskyddsintresset. Detta innebär att beslut om bevarande och gallringstider gäller även om huvudregeln i Dataskyddsförordningen säger att personuppgifterna ska raderas.
Hur länge sparas dina personuppgifter?
Arkivlagstiftningen bestämmer vilka handlingar och uppgifter som ska bevaras eller gallras efter en bestämd tid. Eftersom Störningsjouren är att betrakta som är en myndighet enligt Arkivlagen ska de handlingar som är allmänna bevaras som utgångspunkt.
Störningsjouren sparar eller raderar handlingar enligt Arkivnämndens bevarande- och gallringsbeslut. Störningsjouren sparar bara de personuppgifter som är nödvändiga för vår verksamhet, handlingar av ringa eller tillfällig betydelse kan gallras direkt. Du kan läsa mer om gallringstider och bevarande under rubriken Behandling av personuppgifter i våra olika verksamhetsområden.
Vem kan ta del av dina personuppgifter?
Det är först och främst våra anställda som behandlar dina personuppgifter efter att vi har samlat in dem. Detta gör vi för att vi ska kunna utföra våra arbetsuppgifter.
Ibland behöver vi även dela dina personuppgifter med myndigheter eller lämna ut allmänna handlingar i enlighet med offentlighetsprincipen.
Vi behöver ibland anlita externa leverantörer för tjänster och IT-system för att vår verksamhet ska fungera på ett bra sätt
I de fall utomstående leverantörer behandlar personuppgifter för Störningsjourens räkning, regleras uppdragen i så kallade personuppgiftsbiträdesavtal. Det är Störningsjouren som är personuppgiftsansvarig och som bestämmer hur leverantörerna får behandla personuppgifterna.
Behandling av personuppgifter i våra olika verksamhetsområden.
Störningsjouren behandlar personuppgifter om dig i samband med att vi fullgör vårt uppdrag att verka för trygghet och säkerhet i Göteborgs Stad och för att tillhandahålla ändamålsenliga tjänster till våra kunder.
Personuppgifter överförs från de förvaltande bolagen till oss inom ramen för uppdragen vi utför. Personuppgifter kan även inkomma via anmälningar om störning, felanmälan eller tips om oriktiga hyresförhållanden. Ibland lämnar du själv dina personuppgifter, till exempel när du söker en tjänst hos oss eller i kontakt med oss. I förekommande fall inhämtar vi uppgifter om dig från myndigheter för kontroller i utredningssyfte.
Vi behandlar till exempel dina personuppgifter:
- När du är anställd hos oss.
- När du söker jobb hos oss.
- När du är hyresgäst i Göteborgs Stads bostadsbolag – Poseidon, Familjebostäder, Bostadsbolaget och Gårdstensbostäder.
- Vid anmälan om störning i din lägenhet.
- När du kontaktar oss eller vi kontaktar dig.
- När du besöker vår hemsida
I följande avsnitt kan du läsa mer om när och hur vi behandlar dina personuppgifter.
Störningsjour
Vid akuta störningar utanför ordinarie kontorstid behandlar vi personuppgifter om dig som hyresgäst eller bostadsrättsinnehavare på uppdrag av din hyresvärd eller bostadsrättsförening. Störningsjouren är personuppgiftsbiträde och det förvaltande bolaget är personuppgiftsansvarig. Frågor om hur dina personuppgifter behandlas kan besvaras av både personuppgiftsansvarigt bolag och Störningsjouren.
Ändamål
Personuppgifter behandlas inom ramen för verksamhetsområde Trygghetskonsulent Natt för att tillhandahålla en ändamålsenlig tjänst, kommunicera med registrerade och uppdragsgivare, administrera störningsärenden samt utföra och rapportera om trygghets- och säkerhetsskapande insatser.
Rättslig grund för behandlingen
Rättslig grund för behandlingen är allmänt intresse med hänvisning till det allmännyttiga kommunala uppdraget (Art. 6.1 e).
För behandling av känsliga personuppgifter, i den mån de förekommer, hänvisar vi till Artikel 9.2 g - Behandlingen är nödvändig av hänsyn till ett viktigt allmänt intresse, på grundval av unionsrätten eller medlemsstaternas nationella rätt, vilken ska stå i proportion till det eftersträvade syftet, vara förenligt med det väsentliga innehållet i rätten till dataskydd och innehålla bestämmelser om
lämpliga och särskilda åtgärder för att säkerställa den registrerades grundläggande rättigheter och intressen.
Radera och bevara
- Personuppgifter i Störningsrapporter raderas automatiskt efter 90 dagar.
- Personuppgifter av tillfällig eller ringa betydelse gallras vid inaktualitet.
Fastighetsjour
Vid fel i din lägenhet utanför ordinarie kontorstid behandlar vi personuppgifter om dig som hyresgäst på uppdrag av din hyresvärd. Störningsjouren är personuppgiftsbiträde och det förvaltande bolaget är personuppgiftsansvarig. Frågor om hur dina personuppgifter behandlas kan besvaras av både personuppgiftsansvarigt bolag och Störningsjouren.
Ändamål
Personuppgifter behandlas inom ramen för verksamhetsområde Fastighetsjouren för att tillhandahålla en ändamålsenlig tjänst, kommunicera med registrerade, uppdragsgivare och underleverantörer, administrera felanmälningar samt utföra och rapportera om fastighetstekniska samt trygghets- och säkerhetsskapande insatser.
Rättslig grund
Rättslig grund för behandlingen är allmänt intresse med hänvisning till det allmännyttiga kommunala uppdraget (Art. 6.1 e).
För behandling av känsliga personuppgifter, i den mån de förekommer, hänvisar vi till Artikel 9.2 g - Behandlingen är nödvändig av hänsyn till ett viktigt allmänt intresse, på grundval av unionsrätten eller medlemsstaternas nationella rätt, vilken ska stå i proportion till det eftersträvade syftet, vara förenligt med det väsentliga innehållet i rätten till dataskydd och innehålla bestämmelser om lämpliga och särskilda åtgärder för att säkerställa den registrerades grundläggande rättigheter och intressen.
Radera och bevara
- Det förvaltande bolaget ansvarar för radering av personuppgifter i det egna fastighetssystemet.
- Personuppgifter i Störningsrapporter raderas automatiskt efter 90 dagar.
- Personuppgifter av tillfällig eller ringa betydelse gallras vid inaktualitet.
Hyresjuridiska avdelningen
Störningsjouren har uppdrag av de kommunala bostadsbolagen att tillhandahålla en helhetslösning och specialistkompetens för kontroll och utredning av oriktiga hyresförhållanden. Personuppgiftsbehandling sker i Störningsjourens ärendehanteringssystem och Störningsjouren utreder och processar självständigt ärenden.
Störningsjouren har självständigt personuppgiftsansvar för behandlingen som utförs inom ramen för denna verksamhet. Frågor om hur dina personuppgifter behandlas besvaras av Störningsjouren.
Ändamål med behandlingen
Personuppgifter behandlas i syfte att kommunicera med registrerade, handlägga ärenden, utföra hyresjuridisk utredning och rådgivning samt att i förekommande fall företräda förvaltande bolag i hyresrättslig process, uppsägning av hyreskontrakt och avflyttning.
Rättslig grund
Rättslig grund för behandlingen är allmänt intresse med hänvisning till det allmännyttiga kommunala uppdraget (Art. 6.1 e).
För behandling av känsliga personuppgifter, i den mån de förekommer, hänvisar vi till Artikel 9.2 g - Behandlingen är nödvändig av hänsyn till ett viktigt allmänt intresse, på grundval av unionsrätten eller medlemsstaternas nationella rätt, vilken ska stå i proportion till det eftersträvade syftet, vara förenligt med det väsentliga innehållet i rätten till dataskydd och innehålla bestämmelser om lämpliga och särskilda åtgärder för att säkerställa den registrerades grundläggande rättigheter och intressen.
Radera och bevara
- Personuppgifter i ärenden raderas 2 år efter ärendet har avslutats.
- Personuppgifter i rättsliga processer bevaras
Personuppgifter av tillfällig eller ringa betydelse gallras vid inaktualitet.
Kontroll av personuppgifter mot offentliga register
Inom ramen för utredning av oriktiga hyresförhållanden kontrolleras dina personuppgifter mot folkbokföringen.
Störningsjouren har självständigt personuppgiftsansvar för behandlingen. Frågor om hur dina personuppgifter behandlas besvaras av Störningsjouren.
Ändamål
Personuppgifter behandlas i syfte att säkerställa att du som hyresgäst själv nyttjar din lägenhet och har behov av den och för att hyresvärden ska kunna styrka rättsliga anspråk med anledning av hyresavtalet vid exempelvis användning av lägenheten i strid med hyresavtalet ex: otillåtna andrahandsuthyrningar eller annan användning som kan leda till hyresavtalets upphörande
Rättslig grund
Rättslig grund för behandlingen är allmänt intresse med hänvisning till det allmännyttiga kommunala uppdraget (Art. 6.1 e).
Radera och bevara
- Personuppgifter i ärenden raderas 2 år efter ärendet har avslutats.
- Personuppgifter i rättsliga processer bevaras
- Personuppgifter av tillfällig eller ringa betydelse gallras vid inaktualitet.
I kontakt med Störningsjouren
Störningsjouren behandlar dina personuppgifter när du kontaktar oss. Alla uppgifter du skickar till oss i e-post eller brev är en allmän handling som registreras och kan komma att begäras ut enligt offentlighetsprincipen. I kontakt med oss i person eller över telefon tar vi samtalsanteckningar, dessa blir allmänna handlingar när ärendet avslutas. De personuppgifter som du lämnar kommer att behandlas av handläggare inom bolaget antingen för att besvara din aktuella fråga eller för att initiera eller komplettera ett ärende.
Störningsjouren är personuppgiftsansvarig och ansvarar för behandlingen av personuppgifter. Frågor om hur dina personuppgifter behandlas besvaras av Störningsjouren.
Ändamål
Personuppgifter behandlas i syfte att kommunicera med registrerade, komplettera ärenden och tillhandahålla god service till dig som privatperson, kund eller leverantör genom att besvara dina frågor, ge stöd och rådgivning.
Rättslig grund
Rättslig grund för behandlingen är allmänt intresse med hänvisning till det allmännyttiga kommunala uppdraget (Art. 6.1 e).
För behandling av känsliga personuppgifter, i den mån de förekommer, hänvisar vi till Artikel 9.2 g - Behandlingen är nödvändig av hänsyn till ett viktigt allmänt intresse, på grundval av unionsrätten eller medlemsstaternas nationella rätt, vilken ska stå i proportion till det eftersträvade syftet, vara förenligt med det väsentliga innehållet i rätten till dataskydd och innehålla bestämmelser om lämpliga och särskilda åtgärder för att säkerställa den registrerades grundläggande rättigheter och intressen.
Radera och bevara
- Personuppgifter i ärenden raderas 2 år efter ärendet har avslutats.
- Personuppgifter i rättsliga processer bevaras
- Personuppgifter av tillfällig eller ringa betydelse gallras vid inaktualitet.
Inspelning av samtal
Vi kan komma att spela in samtal i situationer som utgör hot, förtal och trakasserier.
Ändamål
Personuppgifter behandlas i syfte att skydda våra medarbetare, för att säkra korrekt information i utredningssyfte och för anmälan av lagöverträdelse till ansvariga myndigheter.
Rättslig grund
Vi behandlar personuppgifter med berättigat intresse att skydda våra medarbetare, att upprätthålla en lämplig säkerhetsnivå samt för att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk
Radera och bevara
- Personuppgifter i ärenden raderas 2 år efter ärendet har avslutats.
- Personuppgifter i rättsliga processer bevaras
- Personuppgifter av tillfällig eller ringa betydelse gallras vid inaktualitet.
För behandling av känsliga personuppgifter, i den mån de förekommer, hänvisar vi till Artikel 9.2 b) Behandlingen är nödvändig för att den personuppgiftsansvarige eller den registrerade ska kunna fullgöra sina skyldigheter och utöva sina särskilda rättigheter inom arbetsrätten och på områdena social trygghet och socialt skydd, i den omfattning detta är tillåtet enligt unionsrätten eller medlemsstaternas nationella rätt eller ett kollektivavtal som antagits med stöd av medlemsstaternas nationella rätt, där lämpliga skyddsåtgärder som säkerställer den registrerades grundläggande rättigheter och intressen fastställs.
Rättsliga anspråk
Personuppgifter behandlas i samband med handläggning av rättsliga anspråk, som du, personligen eller för ett företag, riktar mot oss. Omvänt kan personuppgifter behandlas i syfte att handlägga rättsliga anspråk som vi kan ha på en person eller ett företag.
Ändamål
Behandlingen sker i syfte att utreda, fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk.
Rättslig grund
Berättigat intresse att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk.
Radera och bevara
Personuppgifter som behandlas för detta ändamål sparas så länge det är aktuellt i det enskilda fallet.
Leverantörer och affärspartners
Vi behandlar personuppgifter om dig som är anställd hos våra leverantörer eller affärspartners.
Ändamål
Personuppgifter behandlas för att kunna ingå, administrera och fullgöra avtal eller överenskommelse.
Rättslig grund
Behandlingen sker med avtal som rättslig grund.
Radera och bevara
Personuppgifterna som används för detta ändamål sparas så länge du är kontaktperson hos leverantören eller affärspartnern och därefter som längst 2 år efter det att avtalsförhållandet har upphört
Om du eller någon anhörig arbetar på Störningsjouren
För dig som är medarbetare på Störningsjouren behandlar vi anställningsrelaterade personuppgifter.
Dina personuppgifter kan även lämnas till oss av någon som är anställd hos oss för att du är anhörig till personen.
Ändamål
Personuppgifter om medarbetare behandlas i syfte att hantera bolagets löne- och personaladministration.
Personuppgifter om anhöriga behandlas för att vi ska veta vem vi ska kontakta om någon av våra anställda råkar ut för olycka eller sjukdom.
Rättslig grund
Arbetsgivarens rättsliga förpliktelser med hänvisning till fullgörande av anställningsavtalet samt för att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk.
Som medarbetare kan du läsa mer i medarbetarguiden - Skydd och behandling av personuppgifter för medarbetare på Störningsjouren i Göteborg AB.
När du söker anställning hos Störningsjouren
Dina personuppgifter behandlas av Störningsjouren när du söker anställning hos oss.
Ändamål
Personuppgifter behandlas för att vi ska kunna administrera ansökningar och tillsätta tjänsten.
Rättslig grund
Behandling för tillsättning av tjänsten utförs som ett led i vårt kommunala uppdrag av allmänt intresse. Övrig behandling utförs med intresseavvägning.
Radera och bevara
- Personuppgifter i rekryteringshandlingar raderas 2 år efter ärendet har avslutats för ansökanden som ej tilldelats tjänst.
- Personuppgifter i rekryteringshandlingar bevaras för ansökande som har tilldelats tjänst.
- Personuppgifter av tillfällig eller ringa betydelse gallras vid inaktualitet.
Webbplatsbesökare
Här kan du läsa mer om cookies på vår hemsida
Dina rättigheter enligt EU:s dataskyddsförordning – GDPR
Grundläggande bestämmelser om behandling av personuppgifter finns i EU:s dataskyddsförordning. Reglernas syfte är att skydda fysiska personers grundläggande rättigheter och friheter, särskilt deras rätt till skydd av personuppgifter.
EU:s dataskyddsförordning ger dig som registrerad flera rättigheter. En obegränsad rättighet innebär att du kan utöva den rättigheten fullt ut som den står i EU:s dataskyddsförordning. En begränsad rättighet kan du inte utöva fullt ut eftersom andra regler i den svenska lagstiftningen inskränker rättigheten.
Under varje rubrik kan du ta reda på om en specifik rättighet gäller obegränsad eller begränsad i förhållande till Störningsjourens personuppgiftsbehandling. Oavsett om du kan utöva en rättighet fullt ut eller inte, är vi skyldiga att informera om den.
Rätt till information
Du har rätt att få klar och tydlig information när vi samlar in och behandlar dina personuppgifter.
Du har rätt att få information om vilken rättslig grund vi använder för behandlingen och för vilket ändamål vi behandlar uppgifterna. Du har också rätt att få veta vem som är personuppgiftsansvarig och kontaktuppgifter till denne. Du har också rätt att få information om kontaktuppgifter till våra dataskyddsombud.
Rätt att ta del av dina uppgifter
Rätten att ta del av dina uppgifter, eller rätt till registerutdrag som rättigheten också kallas, innebär att du har rätt att få information om vilka uppgifter som Störningsjouren behandlar om dig och även få information om hur uppgifterna används.
Du kan begära ett registerutdrag från oss för att få information om vilka uppgifter vi behandlar om dig och med vilket syfte vi behandlar uppgifterna.
Denna rättighet gäller obegränsat för dig som registrerad.
Länk till blankett för begäran om registerutdrag
Rätt till rättelse
Störningsjouren är ansvarig att se till att de uppgifter vi behandlar om dig är riktiga och uppdaterade. Rätten till rättelse innebär att du, om du upptäcker att en uppgift som rör dig är felaktig, har rätt att få uppgiften rättad utan att det tar onödigt långt tid.
Du har också rätt att komplettera med relevanta uppgifter om några uppgifter som rör dig är ofullständiga.
Den här rättigheten gäller bara om Störningsjouren har registrerat en uppgift om dig fel.
Rätt till radering
Rätten till radering innebär att du har rätt att få dina personuppgifter raderade under vissa förutsättningar, bland annat om personuppgifterna inte längre är nödvändiga för ändamålen eller om personuppgifterna har behandlats på ett olagligt sätt.
Rätten till radering är i väldigt många fall begränsad när det gäller personuppgiftsbehandling inom offentlig verksamhet eftersom vi i de allra flesta fall behandlar uppgifter med stöd av bestämmelser i lagar eller förordningar.
Störningsjouren behandlar till exempel uppgifter om dig när det är nödvändigt för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller för arkivändamål. I dessa situationer går lagstiftningen före och din rätt att raderas gäller inte.
Rätt till begränsning
Du har rätt att kräva att Störningsjouren begränsar personuppgiftsbehandlingen om dig under vissa förutsättningar. Med begränsning menas att vissa uppgifter markeras så att de i framtiden bara får behandlas för vissa avgränsade syften.
Du får kräva att uppgifterna begränsas bland annat när du anser att uppgifterna är felaktiga och begär rättelse. I sådana fall kan du även begära att behandlingen av uppgifterna begränsas under tiden som Störningsjouren utreder om uppgifterna är korrekta eller inte.
Den här rättigheten skiljer sig från rätten att bli raderad, eftersom det inte handlar om att radera uppgifter, utan istället om att begränsa användningen av dem.
När begränsningen upphör ska Störningsjouren informera dig om detta.
Rätt till att flytta dina uppgifter
Du har rätt att flytta personuppgifter som behandlas automatiskt från en personuppgiftsansvarig till en annan. Det kallas också att du har rätt till dataportabilitet.
Det gäller personuppgiftsbehandlingar av uppgifter som du själv har lämnat till den personuppgiftsansvarige, som görs med stöd av de rättsliga grunderna samtycke eller avtal. Om det är tekniskt möjligt har du rätt att få uppgifterna överförda direkt.
Rätten att flytta dina uppgifter är begränsad när det gäller personuppgiftsbehandling inom Störningsjouren eftersom vi i de allra flesta fall behandlar uppgifter med stöd av andra rättsliga grunder än samtycke och avtal.
Rätt att göra invändningar
I vissa fall har du rätt att invända mot en personuppgiftsbehandling. Rätten att göra invändningar är begränsad.
Rätten att göra invändningar gäller när Störningsjouren behandlar personuppgifter för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller efter en intresseavvägning.
Om vi inte kan visa att det finns tvingande, berättigade skäl att fortsätta att behandla uppgifterna måste vi upphöra med behandlingen.
Rätt att lämna in klagomål till tillsynsmyndigheten
Om du har synpunkter på hur Störningsjouren behandlar dina personuppgifter har du rätt att lämna in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten. Du kan läsa på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats hur det går till.
Skadestånd
Om Störningsjouren har behandlat dina personuppgifter i strid med EU:s dataskyddsförordning, den kompletterande dataskyddslagen eller andra författningar som kompletterar dataskyddsförordningen kan vi bli skyldig att ersätta dig för den skada och kränkning som den felaktiga personuppgiftsbehandlingen har orsakat.
Ändringar i den här informationstexten
Om den här texten uppdateras meddelar vi det på vår webbplats.
Dataskyddsombud
Du kan kontakta Störningsjourens dataskyddsombud om du vill utöva dina rättigheter eller har frågor som rör Störningsjourens behandling av dina personuppgifter,
Dataskyddsombud, Dataskyddsenheten, Intraservice Göteborgs Stad.
E-post: dso@intraservice.goteborg.se
Det här dokumentet uppdaterades senast 2025-06-18
Frågor?
Gå in och kika på vår sida med vanliga frågor och svar.