Befintlig kund

Så fungerar tjänsten

Störningsjouren fungerar som hyresvärdens förlängda arm.
Så här fungerar tjänsten i korthet för dig som hyresvärd:

  • Din hyresgäst ringer ert journummer som kopplar till Störningsjouren
  • Störningsjourens larmcentral tar emot ärendet och gör en utredning av vad störningen består i.
  • Störningsjourens larmcentral matar in alla uppgifter i sitt datasystem. I systemet har de även tillgång till ert fastighetsregister, som en gång per månad uppdateras via en fil som ni förmedlar.
  • Störningsjourens larmcentral delegerar uppdraget till den personalstyrka som geografiskt är närmast störningen. Personalen har i sina bilar tillgång till samma datasystem där de ser alla uppgifter.
  • För att få en uppdaterad lägesbeskrivning samt komplettera informationen kontaktar personalen i bilarna den störda hyresgästen per telefon.
  • Vid behov ber personalen den störda hyresgästen om hjälp för att komma in i trappuppgången. Eventuellt behöver personalen även komma in i lägenheten hos den störde.
  • Trygghetskonsulenterna konstaterar störningen och kontaktar den störande för att få störningen att upphöra.
  • Trygghetskonsulenterna dokumenterar händelsen i sitt datasystem.

Kl. 07.00 dagen efter kan du som hyresvärd hämta upp rapporter över nattens händelser via en länk i mail.Vid eventuellt behov av mer information kan du kontakta oss på dagtid.
Väljer du som hyresvärd att driva ärendet i hyresnämnden, finns vår personal tillgänglig för att eventuellt vittna

Rapporterna

Rapporter från kvällens störningar blir tillgängliga för respektive kund morgonen efter. De kontaktpersoner som ni i förväg har anmält till oss får då ett mail med en länk. Via länken har kontaktpersonerna sedan behörighet att logga in och läsa rapporten.

Störningsjouren sparar rapporter i 90 dagar, sedan raderas de per automatik, varpå kund vid behov själv ansvarar för att spara rapporter på lämpligt vis.

Frågor?

Gå in och kika på vår sida med vanliga frågor och svar.